זכיינות למכירה – איזו לחמנייה טעימה יותר?

בסייעתא דשמיא

זכיינות למכירה – איזו לחמנייה טעימה יותר?

אני לא אשכח את החלום בוער לו בעניים, בכל פעם כשדברנו על זכיינות למכירה , כמו שמש באמצע הקיץ. הוא ישכיר בזכיינות את אחת הרשתות הגדולות למכירת מזון במרכז תל אביב. הוא ירד לים שזוף בסוף היום, משאיר מאחוריו מכונת דולרים שלא מפסיקה לזרום. הוא . והוא. והוא.

תמיד הוא הסתכל בבוז על כל אותם עסקים חסרי מוניטין ויחצנות. "אני לא אתפשר על פחות מהטוב ביותר! אז קצת עולה כסף, ההוצאות חוזרות בגדול. זכיינות למכירה זה הפתח להצלחה". הוא הסביר לי ברצינות תהומית. 'עסק טוב מתחיל משם טוב' היה הסלוגן שלו, ואני שאלתי: "מי אמר ששם טוב חייב לעלות מאות אלפי שקלים"? הוא אפילו לא שמע.

החלום שלו התגשם. לפחות תחילתו. תופי תם תם. טרנסים. מרכז תל אביב . זכיינות למכירה של אחת הרשתות המפורסמות ביותר בארץ. שיווק חזק וקול רעש גדול. הבן אדם זרח. אני שתקתי. קיוויתי לטוב.

סוף הסיפור היה הרבה פחות חגיגי. זכיינות למכירה זה לא דבש טהור. ההוצאות טפסו לשמיים. הבחור היה קשור בחוט לחוזה הדרקוני של נותן הזיכיון. מאות אלפי שקלים נטו בשביל ה"שם הטוב" ללא אפשרות להשתחרר מהחוזה במקרה הנ"ל. ההכנסות לא הצליחו לכסות את בור ההוצאות , אחרי זמן קצר העסק גווע בדממה.

לרוב, זכיינות למכירה נשמעת מפתה מאד. ההצלחה נראית בכיס, ודמי השכירות נראים לא מאד משמעותיים ביחס לחלומות ההכנסות הלא פרופורציוניות. חוזה הזכיינות הוא בד"כ חוזה דרקוני, המשכיר קשור כמו גמל בחוט לחוזה שקשה מאד להשתחרר ממנו והמרוויח האמתי מהסלוגן ' עסק טוב מתחיל משם טוב' הוא נותן הזיכיון בעצמו. בעבורו שם הטוב משתלם בהחלט, אתם לא יודעים עד כמה.

אני לא שולל לחלוטין מציאות משתלמת של זכיינות למכירה, אבל כאשר מדברים על זכיינות למכירה נדרשת זהירות רבה מאד ובדיקה מעמיקה של החוזה, האם ניתן יהיה לעמוד בדמי הזיכיון , בדרישות החוזה, מהו מיקום העסק (קריטי!) ועוד.

הרבה מאד מן העסקים שקנו זכיינות קרסו למרבה הצער מחוסר היכולת להתמודד בהוצאות שעמדו בחוסר פרופורציה להכנסות.

אני הייתי ממליץ על משהו מהפכני מעט, במקום לבזבז אנרגיות. כוח. זמן. ובעיקר כסף . כסף. כסף. שנשפך כמו מים על 'שם טוב', ניתן ליצור משהו דומה לזיכיון קיים.  ללמוד מה עוזר לו להצליח, להשקיע במיקום ושיווק טוב ולא להיות תלויים בבעל הזיכיון המאושר.

תשקיעו את הכסף במינון ובמקומות המדויקים.

באזור מגורי מאפייה מוצלחת מאד הייתה תחת בעלות 'שיבולת השרון' ולאחר זמן מה הפכה לעצמאית תחת השם 'שיבולת התקווה'  . לעניות דעתי את הקונה לא העסיקה מידי השאלה אם הלחמנייה שקנה לארוחת בוקר הייתה של ה'תקווה' או של 'השרון', הטעם למרבה הפלא נשאר אותו דבר…

מאחל לכם בהצלחה תמיד…

הכותב עופר עזרא יועץ עסקי מתווך עסקים
מנכ"ל הבוטיק בית השקעות
Butiq.co.il
050-2584053