בס"ד קניית עסק – לחשוב מחוץ לקופסת המוכר

השאלה הגדולה ביותר למי שרוצה למכור עסק היא כמה? כמה אני אקבל עבור העסק?
לעיתים בעת קניית עסק מסתיר בעל העסק חור שחור ולא רק עכברים נוזלים ממנו גם סוסים יכולים לצאת מהחור הזה.
בזמן רכישת עסק הקונה שמחליט לשלם ממיטב כספו ולעיתים את מרבית החסכונות שלו .רוצה לקבל עסק מושלם בלי.. סוסים ועדיף בלי אף "עכבר" הוא היה מעוניין לקבל שקיפות מלאה מהמוכר.

השאלה הנשאלת בזמן קניית עסק היא האם הקונה שלנו עשה מספיק שיעורי בית. האם הוא בדק מתחרים, ספקים ולקוחות.

האם הוא מעורה בסביבה העסקית? האם הוא יודע מה המטרות שלו כשמדובר ברכישת עסק? האם הוא מגיע עם תוכנית עסקית מסודרת  או שהוא מתכוון להיות אקדוחן ולשלוף או להגיב, זה בערך ההבדל בין הצלחה לכישלון.

חלק גדול מההצלחה בחיים ובעסקים משויך לרוכש הפוטנציאלי בייחוד בזמן רכישת עסק . בדרך כלל הקונה או לחילופין רוכש העסק מעוניין להרחיב את העסק להרחיב את מחזור המכירות ולהרוויח יותר.

המטרה ברורה. כשערך העסק עולה הוא יהיה שווה יותר ובעל העסק יוכל למשוך יותר כסף מהרווחים או להחזיר אותו לעסק כהשקעה לשם יצירת רווחים עתידית.

לשם כך הקונה שלנו יצטרך להפשיל שרוולים ולעבוד . אין ארוחות חינם אם הוא יכנס לעסק הקיים ויעבוד  בשיטת הטייס האוטומטי הוא לא יוכל למנף את העסק .

ברור שהקונה צריך חפיפה עם המוכר . ברור גם שהוא צריך להבין מהמוכר  מה חשוב ואיך עושים לשיטת המוכר הכי טוב אבל.. ופה האבל הגדול האם הוא צריך להיכנס לנעלים של המוכר גם בשיטת הניהול ולאמץ את אותה דוקטרינה ששלטה בעסק עד למכירה
התשובה ברורה…  לא ולא

הקונה החדש צריך קודם כל לשנות את הדיסק ששלט בעסק . כמו המשפט המפורסם מטאטא חדש מטאטא טוב . מניסיונות העבר רואים שהיו עסקים שניקנו  על ידי בעלים חדשים ופתאום פרחו עד לב השמיים.

מה הבעלים הקודם לא רצה להרוויח יותר כסף? מה הוא לא רצה להכפיל ולשלש את העסק? ברור שהוא רצה אבל…הדיסק שלו עבד על אוטומט, קצת כמו כולנו.

לסיכום הפוסט הקצר מי שמעוניין לרכוש עסק על מנת לבצע אפ גרייד. צריך לבוא בגישה שונה לשמוע לקבל וללמוד מה היה בעסק
אבל גם לחשוב מחוץ לקופסת "המוכר" על שינויים ארגוניים  ועסקיים. שמטרתם רווח יותר גדול מחזורים גדלים והולכים שווקים חדשים וכו'

הכותב עופר עזרא יועץ עסקי מתווך עסקים
מנכ"ל בוטיק בית השקעות
Butiq.co.il
050-2584053